Brandépítés a közösségi felületeken

Olvasási idő: 11 perc
Share Button

Egy cég sokkal több annál, mint pusztán a reklámüzenetei, a termékei pozicionálása, illetve az akciós ajánlatai. Egy magára bármit is adó vállalkozásnak többek között fel kell építenie nemcsak termékei arculatát, hanem a saját brandjét is. Erre elsődlegesen mindenki a saját honlapját gondolja felhasználni, de a valóságban manapság már jóval nagyobb hangsúlyt kell fektetni a különböző közösségi csatornákon közvetített céges megjelenésre is.

 

 

Mi a márkánk?

Mivel kezdjük márkánk felépítését?

Hogyan építsük fel Facebook közösségünket?

Hibák, amiket egy cég elkövethet Instagramon, vagy Pinteresten

Hogyan építsünk brandet YouTube-on, vagy épp LinkedIn-en?

Ebben cikkben ezen kérdéseket igyekeztünk megválaszolni, továbbá útmutatót szeretnénk nyújtani, hogyan érdemes nekifogni a brandépítésnek a népszerűbb közösségi felületeken.

 

Mi a márkánk?

 

Egy vállalkozás brandje magában foglal mindent, amit magáról kommunikál, illetve amit az emberek tudnak róla. Tehát ez sokkal több mindent jelent, mint hogy milyen gyakran hirdet a termékeire akciót, vagy hogy épp vasárnap is nyitva van-e.  

Határozzuk meg pontos pozíciónkat és céljainkat a piaci szegmensben!

Megfelelő helyen van a cég?

Megfelelő célközönségnek és hangvétellel kommunikál?

Mit szeretnénk, hogy az emberek – potenciális ügyfeleink -,  gondoljanak rólunk?

  • Hogy jó fejek vagyunk?
  • Hogy megbízhatóak?
  • Hogy fiatalosak?
  • Esetleg, hogy figyelünk a kicsi ökológiai lábnyomunkra?

Mindezt nem elég eldönteni, azt is ki kell találni, hogy hogyan tudjuk átadni, és még fontosabb, hogy kitaláljuk, hogy milyen csatornákon tudjuk ezt sikeresen kommunikálni.

Hol találjuk meg a célközönségünket? Természetesen manapság a válasz legtöbbször a közösségi csatornákat jelenti, de azzal is tisztában kell lennünk, hogy mely csatornákra mennyi időt és energiát szeretnénk fordítani. Célközönségünk nem biztos, hogy mindegyik közösségi oldalt egyformán látogatja, illetve, hogy mindegyik csatornán elegendő energiát és szakértelmet tudnánk magára a brandépítésre fordítani.

 

Brandépítés a közösségi felületeken - Az első lépések

 

Mivel kezdjük márkánk felépítését?

Első lépés: Nézzük meg, hogy mit mond rólunk az internet.

Mit mutat rólunk elsőként a Google? Milyenek a cikkek, posztok, amik rólunk szólnak, vagy épp csak megemlítenek minket? Milyen a hangvételük, minőségük, üzenetük? Ha most találkoznánk a vállalkozásunkkal először, mi lenne a benyomásunk és véleményünk a cégről? Vajon valóban azt sugallják a rólunk olvasottak, amit mi közvetíteni szeretnénk magunkról?

Második lépés: Nézzük meg, hogy mit ír az internet a főbb versenytársainkról. Mit próbálnak magukról kommunikálni, és mi az, amit a Google első pár oldala mutat róluk? Nézzük meg, hogy milyen felületeken és csatornákon kommunikálnak, és milyen hangvétellel, üzenettel! Gondoljuk át, hogy van-e olyan rés a piacon, amit mi az egyéni márkaépítéssel ki tudnánk használni. Nézzük meg, hogy van-e értelme ugyanazokra a csatornákra ugyanolyan hangsúllyal fókuszálni, vagy esetleg a tulajdon márkánk építése szempontjából más csatornák, más hangvétel vagy más reklámozási lehetőségek lennének ideálisak.

Harmadik lépés: Nézzük át, hogy milyen az üzleti kommunikációnk. Gyűjtsük össze az összes szöveget, képet, dokumentum fajtát, amit külvilág felé kommunikálunk (kiajánló PDF-ek, honlap, árajánlat, szerződés, hirdetések, bolti címkék, cégtáblák…), és vizsgáljuk meg, hogy egységesen azt a képet közvetíti-e, amit szeretnénk. Ha nem, akkor tegyünk róla, hogy így legyen! (Tanács: Ne csak az írott dolgokra gondoljunk, hanem arra is, hogy a munkatársak mit mutatnak a cégről a külvilágnak, hogyan kommunikálnak, öltözködnek, hogyan veszik fel a telefont. Mit gondolnak a cégről, hogyan fogalmazzák meg a cég üzenetét, ha kérdezik őket? Az emberek általánosítanak, és egy dolgozó megjelenése alapján akár az egész cégről alkothatnak véleményt.)

Negyedik lépés: Alakítsuk ki a brand alapvető kommunikációját. Milyen reakciókat szeretnénk elérni a minket követőknél? Milyen témákban szeretnénk/tudunk rendszeresen posztolni? Hogyan reagáltak eddigi kommunikációnkra? Milyen céges eseményeket és szokásokat lehet kialakítani, amiről rendszeresen lehet posztolni (pl. céges piknik, csapatépítő események, pénteki biliárdos brainstorming)?

Ötödik lépés: Mindent mérjünk!  Nem elég tudni, hogy hányan lájkolták a posztunkat. Mérni kell, hogy pontosan mikor és milyen közönség olvasta posztjainkat. Elérték cikkeink a kívánt célt? Folyamatosan ellenőrizzük, hogy eredeti céljaink teljesülnek-e, kell-e változtatni a terveken, hangvételen, szövegek hosszán… Ne feledjük, hogy bármit is gondoltunk mi ki az elején, a látogatók döntenek. Lehet, hogy mi nagyon szeretnénk céges videókra összpontosítani energiáinkat, de a számok azt mutatják, hogy Instagramon sokkal gyorsabban és pozitívabban reagálnak tartalmainkra. Sose féljünk módosítani a terveken, hogyha az elemzések azt mutatják.

 

Brandépítés a közösségi felületeken - Kommunikáció

 

Amint végiggondoltuk a márkaépítés első lépéseit és kiterveltük, hogy milyen közösségi felületeken szeretnénk elkezdeni a szervezett és rendszeres kommunikációt, elkezdhetjük a különböző csatornák felépítését. Nézzük át, hogy mely csatornán mire figyeljünk oda.

 

Hogyan építsük fel Facebook közösségünket?

 

Brandépítés a közösségi felületeken - Facebook

1, Legyen fent elég tartalom már az induláskor, hogy az érdeklődők rögtön képet kapjanak, hogy milyen jövőbeli tartalmakra számíthatnak, nekik való-e a brand stílusa.

 

2, Az elején (nem túl erőszakosan) megkérni ismerősöket, családtagokat…, hogy segítsenek terjeszteni, illetve növeljék a követők táborát – nincs lehangolóbb, mint látni egy profilnál/csoportnál, hogy mindössze 32 követője van. Ezek az ismerősök később nyugodtan ki is léphetnek, amikor már elindult az oldal, de nagyon nagy szívességet tehetnek az elején.

 

3, Gamification! Leginkább kreatívabb játékokról legyen szó, de nem hiába olyan sok a „lájkolj-megossz-nyerj” forgatókönyv a játékok esetében – ez a legsikeresebb!

 

4, Hasonló csoportokban kezdjen el a cégből mindenki finoman reklámozni. Nem szabad túlzásba vinni, de sok sikerrel tud kecsegtetni.

 

5, Derítsük ki, hogy a piaci befolyással bírók közül (felkapott bloggerek, kiegészítő üzlet területen dolgozó, de nem versenytárs cégek…) kikkel tud a cég partnerséget kiépíteni. Vendég posztok, közös felmérések és tanulmányok, közös játék…

 

6, Ingyenes dolgok: adjunk időnként ingyenes dolgokat az olvasónak, amikre kampányokat is építhetünk. Ezek lehetnek játékokban megnyerhető dolgok, vagy akár csak egyszerűen letölthető dolgok (annak belengetésével, hogy minden bizonyos időközönként jön egy következő ilyen ingyenes ínyencség, és így akkor folyamatosan vissza-vissza fognak térni az olvasók, várva a következő falatokat).

 

7, Válaszoljunk a kommentekre, ne hagyjuk elhalni a kommunikációt a követőkkel. Minden komment lehetőség, hogy újabb emberek falára kerüljünk fel, s ezért fontos, hogy még az egyszerű válaszainkban is a brand stílusát és irányvonalát képviseljük.

 

Hogyan építsünk brandet YouTube-on?

 

Brandépítés a közösségi felületeken - Youtube

 

YouTube-nál a néző sosem pusztán a kívánt tartalmat látja;  csupán a képernyő 25%-ában jelenik meg a videó, a többi hirdetés, az egyéb ajánlott videók és a szöveges tartalmak. Mivel a képernyő nagy részének pontos megjelenését nem tudjuk befolyásolni, a YouTube nem ideális felület egy alaposan megtervezett brandépítéshez.

Egy további ok, ami miatt nem jó brandépítő platform a YouTube, az a hozzászólások. Nagyon gyorsan és sokszor ok nélkül tudnak eldurvulni a hozzászólások mind tartalomban, mind nyelvezetben, ami már akár az egész brandre negatív hatással lehet. Ellenben idővel és a ráfordított moderátori figyelemmel előnnyé is lehet ezt kovácsolni Hány olyan hír kering a neten, amiben kiemelkedően viccesen vagy egyénien kezelt egy operátor/moderátor egy-egy nehéz hozzászólást vagy helyzetet. Legjobb példa az Amazon egyik levélváltásaEgy ilyen válasz sorozat a hozzászólásokra ugyanúgy tud brandépítő lenni, hogyha kellő stílussal van kivitelezve.

Amikre érdemes figyelni:

1, Rövid videók, egy-egy különálló üzenettel (16 mp-2 perc). Max 2 perc!

2, Mobilra optimalizált videók (a YouTube videók 40%-át mobil eszközökről nézik meg) – ne legyenek apró gombok a videóban, a fő üzenetben ne messziről felvett apró tárgyak szerepeljenek.

3, Fő műsoridőben posztoljunk (a legjobb időzónák: hétfőtől szerdáig 14-16:00, hétvégén 9-11:00, és a legideálisabb csütörtök-péntek 12-15 óra között!) 

4, Célközönség stílusához igazodó tag-ek használata.

5, Több YouTube csatorna létrehozása, a cég főbb közönségi kategóriái szerint szegmentálva. Nem minden videó tartalom való mindegyik szegmensnek. Akár több verziót is érdemes készíteni egy-egy tartalomból (pl. más zenével, más vágási technikával).

6, Többnyelvű feliratok, hogy ne csak a hazai közönséget érjük el.

7, Dolgozzunk együtt másokkal. Kik a célközönségünk kedvelt vloggerei? Kiknek a csatornáit nézik? Kikkel tudnánk együttműködni közülük, hogy erősítsük egymás jelenlétét a YouTube-on?

8, Ne csak a videókat töltsük fel, hanem jelenjenek meg a reklámjaink is a videók mellett. Mint fentebb írtuk, csupán az oldal 25%-án meg a videó maga, a többi 75%-ból viszont le tudunk csípni azzal, ha a mi reklámunk látszik a videó mellett (előtt, alatt, közben), és ezáltal erősítjük üzenetünket.

 

És a LinkedIn?

 

Brandépítés a közösségi felületeken - LinkedIn

Azoknak a vállalkozásoknak, akik ügyfélköre vállalkozásokból állnak, nem szabad elfeledkezniük a LinkedIn-en való megjelenésről és ügyfélkör- valamint brandépítő szerepéről. A felületen az érdeklődők ellenőrizni tudják, hogy a cég kikkel dolgozott együtt, kikkel áll jelenleg kapcsolatban és mi róla a vélemény. Ezek a tényezők legalább annyira brandépítők, mint a céges honlapon olvasható bemutatkozó szövegek, ám leginkább egy (nagyon fontos) tényezőre fókuszálnak: a cég megbízhatóságára! Ez nemcsak a potenciális ügyfeleknek fontos, hanem a céghez jelentkező leendő munkatársak számára is. Minél minőségibb brand megjelenése van a cégnek, annál minőségibb munkaerőt tud magához vonzani.

 

1, Először a célközönséget kell meghatározni, és aszerint megfogalmazni minden szöveget.

2, Nem kell minden részletet megjeleníteni, azokat a múltbéli elágazásokat, amik nem a cég jelenlegi célját/célközönségét szolgálták, nyugodtan ki lehet hagyni.

3,  Ne csak a cég vezetőségét jelenítsük meg a profilban, a dolgozók legalább annyira fontosak (nem csak a számuk, hanem a szakértelmük is). Fontos, hogy mindegyik megjelenített dolgozó életrajza ugyanazt az üzenetet közvetítse, és ugyanannak a célközönségnek imponáljon, mint amit a cégé.

4, Figyeljünk arra, hogy kik szerepelnek a cég kontakt listájában. Bárki, aki leellenőrzi a cég profilját, az releváns és szakértelmet sugalló kontaktokat lásson.

5, Folyamatosan frissítsük profilunkat. Bármilyen szakmai eseményen részt vettünk, bármilyen elismerést kaptunk, vagy épp fejlesztettük szolgáltatásaink körét, esetleg egy dolgozónk elvégzett valamilyen tanfolyamot, írjuk meg a LinkedIn-en, ami által egy folyamatosan fejlődő és hozzáértését ápoló cég imázsát építjük.

 

Hibák, amiket egy cég elkövethet Instagramon

 

Brandépítés a közösségi felületeken - Instagram

1, Nem tiszta az üzenet, nem hatékony a kommunikációs mód. Pl. egy étterem csak a kész ételeket fotózza le, de a közönsége az alapanyagokat és főzési fázisokat is megnézné.

2, Nem jó a képek minősége. Nem a képek mennyisége számít, hanem hogy felkeltse a figyelmet. Ehhez egyedi látásmód és jó minőségű fotók kellenek.

3, Nem elég sűrűn posztol. Ezt folyamatosan tesztelni kell, hogy mennyire sűrűn kellene, sok cég napi 1,5x posztol. De a legfontosabb, hogy csak annyit kell posztolni, amennyi minőségi tartalomra van lehetőség, negatívan hat, ha töltelékként minőségtelen, alibi posztokkal töltjük fel a kvótát.

4, Hashtagek rossz használata. A hashtagek jó megválasztásával (releváns és populáris hashtagek alkalmazása) gyorsan növelhető a követők száma. Persze nem jó túlzásba sem vinni.

5, Nem szabad fizetni a követőkért. Nem jó taktika. Ha nem maguktól jönnek az érdeklődők, hamar el is illannak.

6, Túl sok a reklám a posztokban. Elfordítják a követőket, ha túl nyomakodóak a posztok.

7, Tegyük fel a kérdést: érdemes-e egyáltalán belekezdeni az Instagram csatorna felépítésébe? Ugyanis nem minden üzletágnak vagy szolgáltatásnak megfelelő ez a csatorna. Ráadásul az is fontos kérdés, hogy a brand célközönsége mennyire mozog az Instagramon.

 

Hibák, amiket egy cég elkövethet Pinteresten

 

Brandépítés a közösségi felületeken - Pinterest

1, Ne csak márkánkat hipeoljuk. A csatornán legyenek olyan egyéb tartalmak is megtalálhatóak, amik érdekesek lehetnek célközönségünknek. Más forrásokból repinnelni tartalmakat segítheti a brand kialakítását és építését. A repin és lájk segíthet ezekről a más oldalakról átcsábítani közönséget.

2, Engedjük, hogy külsős userek repinnelhessenek a falunkra. Hogyha a brand látókörébe kerül olyan felhasználó, akinek a stílusa/tartalmai segíthetik a brand építését, adjunk neki jogosultságot ahhoz, hogy bizonyos pinboard-unkra publikálhasson.

3, Rendszeresen pinneljünk saját tartalmakat is (ez piaci szegmenstől és közönségtől függhet, hogy milyen rendszerességet jelent). Elég, ha csak párszor előfordul, hogy az oldalra látogató ugyanazt látja, mint legutóbbi látogatásakor, és máris beskatulyázz minket, mint „halott oldal”-t.

4, Gyenge a képek minősége. Pinteresten a legfontosabb a képek minősége, függetlenül attól, hogy mi a brand!

5, Ne felejtsük el, hogy a posztokban használjunk linkeket, amik átvezetnek honlapunkra, de csakis akkor, ha releváns tartalomra tudjuk átvezetni az olvasót!

6, Figyeljünk a felhasználási jogokra! Egy rosszul felhasznált kép vagy szöveg nem csak a közönség előtt rombolhatja le a brand nehezen felépített hírnevét, hanem jogi lépéseket is vonhat maga után.

7, Ne írjunk árakat (és sok esetben logót se helyezzünk el) a posztolt képekre. Erősen csökkentik a kép fogadtatását és ezáltal a megosztások számát, ráadásul idővel az ár is módosulhat, ami félrevezető. Egy szép fotó egy termékről önmagában tetszetős és megosztásra sarkall, de ha logó is van rajta, akkor már reklám-szagú, és inkább távol maradnak tőle.

8, Legyenek kereshetőek tartalmaink. Használjuk a kulcsszavainkat a leírásban.

9, Legyen lehetősége olvasóinknak, hogy egyéb közösségi csatornákon megossza boardunkat. Valamint mi is reklámozzuk Pinterest profilunkat egyéb közösségi csatornáinkon.

 

Konklúzió

 

Ahogy azt eddigi is láthattuk, maga a brandépítés és annak lépései jócskán túlmutatnak magán az arculati elemeken, melyet a külvilág felé tárunk. Mindig szem előtt tartanunk, hogy a márkáról kialakuló fogyasztói megítélést nagyban befolyásolják a tapasztalatok. Arról nem beszélve, hogy legelőször mindig nekünk magunknak kell adnunk, hogy aztán kaphassunk.

 

Nektek milyen tapasztalataitok vannak? Nálatok melyik közösségi felület vált be?

 


Nem tudod mi a helyes döntés? Hogy melyik a helyes út? A stratégia tervezés segítségével meghatározhatod a hosszútávú mérföldköveket, illetve az üzletileg legfontosabb feladatokra koncentrálhatsz. Ismerd meg a Stratégia tervezés nevű szolgáltatásunkat és vedd igénybe itt!


 

Tetszett a cikk? Akkor oszd meg, hogy másokhoz is eljusson az üzenet!

Ha van véleményed a cikkel kapcsolatban, írd le azt a lent található kommentekben!

Share Button

Hozzászólások