5 tipikus hiba, melyet Google Analytics használatakor elkövetünk

Olvasási idő: 10 perc
Share Button

A Google Analytics a legelterjedtebb webanalitikai eszköz Magyarországon, többek között azért is, mert ingyenesen használható (van fizetős verziója is: Google 360 Suite) és mert a segítségével nagyon sok mindent lehet monitorozni. Persze csak akkor, ha megfelelő a konfigurációja.

Célunk nem a Google Analytics bemutatása, hanem azon tipikus hibák és az ezekre kínált megoldások ismertetése, melyeket az ezen weboldalelemző-eszközt használók gyakorta elkövetnek.

 

 

A Google Analytics rengeteg hasznos információt rejteget számunkra, amelyek segítenek a weboldal tulajdonosának mélyrehatóbban megismerni, hogy:

  • kik látogatják a weboldalt,
  • milyen gyakran látogatják,
  • mire kattintanak a látogatók,
  • hogyan rajzolódik ki a navigációs útvonaluk,
  • mely oldalak és linkek vezetnek bizonyos eredményekhez, mint például letöltések vagy vásárlások.

 

A sikeres és nem sikeres Google Analytics használat 3 tényezőn múlik:

  1. A Google Analytics helyes beállítása.
  2. Az adatok feldolgozási képessége: információkká alakítása, kontextus megértése és insightok felismerése.
  3. Az információkra és insightokra épülő cselekvési és optimalizálási képesség és hajlandóság.

Hogyan számíthatsz a ROI növekedésére, ha nem megfelelő módon diszparát adatokat mérsz?

 

A fenti három pont közül az elsőt fogjuk most részletesebben kifejteni.

Azonban, mielőtt nekilátnánk, kiemelnénk egy rövid bekezdés erejéig a második pontot is: ha nem tudjuk értelmezni helyesen a kapott adatokat és azok jelentését, akkor nem kapjuk meg a teljes képet. Tipikus példa erre, hogy ha túl nagy hangsúlyt fektetsz a nyers összesített adatokra ahelyett, hogy nagyobb hangsúlyt fektetnél a trendekre és a különböző adatszegmensek összehasonlítására. Vagy – akaratod ellenére is – kizárod azt a weboldalforgalmat az elemzésből, amit egyébként monitoroznod kellene.

Összeszedtük azokat a tipikus hibákat, amelyeket az ingyenes Google Analytics elemzőszoftver beállításakor, konfigurálásakor el szoktak követni. Célunk ezen írásunkkal az, hogy kiemeljük és bemutassuk a hibákat, hiányosságokat, amikkel a legtöbb vállalat küszködik, valamint rávilágítsunk a helyes beállításokra és megoldásokra, ezzel is növelve a vállalkozásod online sikerét.

 

0. lépés – Mérési terv és a Google Analytics kód helyes implementálása

Nagyon fontos, hogy ne csak ész és stratégia nélkül kezdjük el felépíteni a mérési konfigurációt, hiszen nagyon sok időtől és költségtől szabadulhatunk meg, ha a Google Analytics felállítása előtt készítünk egy mérési tervet.

Ahhoz, hogy a Google Analytics-en belül megkapd az adatokat, a mérőkódot (tracking code) a weboldal összes aloldalának forráskódjába a megfelelő részbe kell helyezni (a záró head tag elé, azaz a </head> elé közvetlenül). Ha Google Tag Manager segítségével helyezed el a mérőkódot, akkor ezen a videón találsz segítséget.

Habár ez általában egyértelmű (és lássuk be, egyszerű) művelet, mégis találkozhatunk még meglepetésekkel a munkánk során. A Google-nek létezik egy saját ingyenes eszköze, amivel le lehet ellenőrizni – többek között – a Google Analytics mérőkód megfelelő elhelyezését és még javaslatokat is ad a hibák javítására. Az eszköz neve: Tag Assistant, amit itt tudsz letölteni a Chrome böngésződhöz.

 

5 tipikusan előforduló beállítási problématerület

  1. Nézetek
  2. Szűrők
  3. Összekötés más (Google) eszközökkel
  4. Remarketing és hirdetésjelentési funkciók
  5. Célok

Tudja meg, hol áll az Ön vállalkozása a marketing versenyben!

Ön tudja, hogyan dönt az online marketingről. És azzal vajon tisztában van, hogy mi a helyzet a többi piaci szereplővel; a versenytársakkal? Ha tudni akarja, segítse kutatásunkat és töltse ki kérdőívünket!


 

1. Csak egy Nézet (View) használata

Amikor létrehozol egy Google Analytics fiókot, alapértelmezetten létrehoz egy nézetet All Web Site Data névvel. Azonban sokan nem veszik észre (vagy nincsen róla tudomásuk), hogy több nézetet is létre lehet hozni (és bizony kell is!).

Miért?

Mert az alapértelmezett nézet az összes olyan adatot összegzi, melyet a mérőkód összegyűjt.

De több oka is van, hogy ne gyűjtsd be az összes létező adatot:

  • meg tudjuk nézni a különbségeket akár két nézet között is, melyek egészen másféle adatokat gyűjtenek (például a bizonyos elemzőszoftverek nem igazi emberi forgalmait is összevethetjük a tényleges és valós emberi látogatók forgalmával)
  • a különböző változtatások élesítésekor nem kell azon aggódnod, hogy elveszik az összes adat, vagy hogy rossz gombot nyomsz meg.

 

✐ TIPP: Állítsunk fel egy listát azokról a nézetekről, amelyek relevánsak az üzlet szempontjából és alkalmazzuk azokat a Google Analytics-en belül. Kezdetként 3 különböző nézet felállítását javasoljuk!

  1. Legyen egy ún. “nyers” nézet, amelyen semmilyen beállítást nem végzünk el (nincs sem szűrő, sem pedig adatmódosítások). Ez legyen az alapértelmezett nézett (All Web Site Data), amihez nyúlhatunk, ha a többi nézet beállításai miatt bizonyos adatokhoz nem férünk hozzá. Név: RAW View
  2. Legyen egy olyan nézet, amely szűrők segítségével kizárja a saját cég és a fejlesztő cég látogatásait. (Gondolunk itt még minden egyéb személy és cég IP-címére, akiknek a látogatás üzlet szempontjából nem releváns, például ha egy call center a weboldalunkon keresztül végzi a rendeléseket.) Ez nézet egyben minden egyedi adatmódosítást  is tartalmaz, ezért használjuk majd riportok készítésére. Név: MASTER View
  3. Legyen egy olyan nézet is, melyet csak az új fejlesztések élesítése előtt a beállítások tesztelésre használunk. Név: TEST View
  4. További nézetek felállításakor már csak az üzleti célok és a képzelet szab határt (no meg a Google Analytics, mert minden tulajdonhoz csak 25 nézet tartozhat az ingyenes változatban).

 

Google Analytics nézetek létrehozása a Google Analytics adminisztrációs felületén

 

2. Hiányoznak a szűrők

Ez a fejezet kapcsolódik az előző ponthoz is. Alapértelmezetten a Google Analytics minden forgalmat mér: mind a cégen belüli és mind a külső forgalmat is. Ha nem használsz különböző szűrőket, akkor nem kapsz valós képet a tényleges és releváns felhasználóidról (sőt, hamis adatok alapján fogsz optimalizálni). A szűrők alkalmazásakor – a céloktól függően – sokféle adatot zárhatunk ki és foglalhatunk bele.

✐TIPP: Állítsunk fel egy listát azokról a szűrőkről, amelyek relevánsak az üzlet szempontjából és alkalmazzuk azokat a Google Analytics-en belül!

  1. Érdemes kizárni a belső és külső IP-címeket, azaz azokat, akik a weboldal fejlesztésén és optimalizálásán dolgoznak.
  2. Érdemes kizárni az úgynevezett ghost referralok, spiderek és crawlerek forgalmát, amelyek nem tényleges és valós emberi látogatóforgalmak. Ezeket spam forgalomnak is nevezzük.

 

Ezekkel a fenti beállításokkal elkerüljük azokat az irreleváns adatokat, amelyek a saját cégen belüli dolgozókhoz és/vagy a fejlesztőkhöz, valamint a robotforgalomhoz köthetők. Emellett relevánsabb konverziós arányt kapunk az elemzés és optimalizálás során.

 

Google Analytics szűrők létrehozása a Google Analytics adminisztrációs felületén

 

3. Összekötés hiánya más (Google) eszközökkel

✐ TIPP: Állítsunk fel egy listát azokról az eszközökről, amelyek releváns adatokat tartalmaznak az üzlet szempontjából!

Ha a lista már összeállt, akkor kössük össze a Google Analytics fiókot az összes olyan (Google) eszközzel, melyek adatai meg tudnak jelenni a Jelentéskészítőben.

 

Két leggyakrabban előforduló és hasznos Google eszköz, amelyekkel javasolt összekötni a Google Analytics-et:

  • Google AdWords: az AdWords kampányok adatait összefüggésben, egy helyen tudjuk vizsgálni, illetve egyszerűbben tudunk közönségeket (audience-eket) és konverziókat importálni az AdWords-be. Ha az összekötés sikerült, akkor megérkeznek az adatok a jelentéskészítőbe az Ügyfélszerzés >> AdWords menüpontba.
  • Google Search Console: a Google organikus keresések részletes eredményeit összefüggésben, egy helyen tudjuk vizsgálni a Google Analytics-en belül. Mivel 2012-ben a Google megszüntette az organikus kulcsszóforgalom adatainak importálását, ezért a Google Search Console összekötés segítségével pótolhatjuk ezt a hiányt (viszonlyag elegendő adatok állnak rendelkezésre az organikus keresőforgalom elemzéséhez). Ha az összekötés sikerült, akkor két napos késéssel megérkeznek az adatok a jelentéskészítőbe az Ügyfélszerzés >> Search Console menüpontba.
  • Egyéb eszközök lehetnek például: AdSense, Ad Exchange, DoubleClick Kampánykezelő, Google Play.

 

A Google Analytics javaslata a termékek összekötéséhez:

Az itt felsorolt Google-termékintegrációk mellett vannak más módszerek is a Google Analytics-adatok fiókon kívüli megosztására. Például az Analytics-felhasználók készíthetnek és megoszthatnak képernyőképeket, exportálhatnak vagy e-mailben elküldhetnek jelentéseket, és használhatják az Analytics API-kat arra, hogy adatokat küldjenek a független alkalmazásoknak. Az ilyen vagy ehhez hasonló típusú adatmegosztást a Google Analytics nem követi nyomon, és nem is felelős érte. A Google Analytics-felhasználók dönthetnek úgy, hogy megosztják a Google Analytics-adatokat a Google-lal más termékek és szolgáltatások javítása érdekében.

 

Google termékek összekapcsolása a Google Analytics adminisztrációs felületén

 

4. Remarketing és hirdetésjelentési funkciók bekapcsolásának hiánya

A Google Analytics lehetővé teszi a demográfiai és érdeklődési körökön alapuló adatok hozzáférését is. Azonban ez a nagyszerű lehetőség alapértelmezetten ki van iktatva, ezért külön be kell ezt kapcsolni az adminisztráció felületen a Tulajdon szinten a Követési adatok >> Adatgyűjtés menüponton belül).

FONTOS!

Ha ezt a funkciót bekapcsolod, akkor az adatvédelmi szabályzatodba bele kell foglalni, hogy van hozzáférésed a demográfiai és érdeklődési adatokhoz.

Emellett egy nagyon egyszerű, ámde hasznos lehetőség is rendelkezésre áll: egy gombnyomással bekapcsolhatjuk a remarketing lehetőséget, és nem kell további kódot elhelyezni a forráskódba.

✐ TIPP: Kapcsoljuk be az adatgyűjtési funkciókat!

Az adatgyűjtési funkciók bekapcsolása a következő két tényezőből áll:

  • Remarketing: engedélyezésével lehetőségünk lesz a Google Analytics kód segítségével is remarketinglisták létrehozására és az automatikus AdWords-be importálására, amely sokkal szofisztikáltabb lehetőségeket teremt, mint az AdWords remarketing lista szerkesztője. Plusz: nem kell külön kódot behelyezni a weboldal forráskódjába. A remarketingről, annak lehetőségeiről, valamint arról, hogy miként lehet a Google Analytics közönségkészítőjével remarketinglistákat létrehozni, ebben a cikkünkben írtunk.

Remarketinglisták AdWords-be importálásának feltétele: Google AdWords és Analytics összekötés!

  • Hirdetésjelentési funkciók: engedélyezésével lehetőségünk lesz a demográfiai és érdeklődési jelentések, valamint a Google Display hálózati megjelenítési jelentések készítésére.

 

Google remarketing és hirdetésjelentési funkciók bekapcsolása a Google Analytics adminisztrációs felületén

 

5. Nincsenek célok beállítva

Ha a súlyosság alapján kellene választani a cikkben felsorolt hibák közül, akkor mi az első helyen erre voksolnánk. Hogy miért? Azért mert célok (konverziók) mérése és követése nélkül nem lehet az online kampányokat optimalizálni. Honnan tudjuk, hogy a kampányunk elérte-e a célját? Honnan tudjuk, hogy mekkora a kampány megtérülése? Az online kampánynak egy fontos célja van (persze amellett, hogy bevételt termeljünk hosszútávon), hogy elérjük a kitűzött célokat. Ha a célok beállítása nem történik meg, akkor kvázi égetjük az online kampányra szánt költségkeretet.

✐TIPP: Állítsunk fel egy listát azokról a célokról, melyek az üzlet szempontjából relevánsak és alkalmazzuk a Google Analytics felületén!

  • Minden online kampánynak, mérésnek van egy célja. Ha nincs, akkor felesleges belevágni!
  • Mielőtt online kampányba kezdünk, határozzuk meg az online kommunikáció céljait, amelyek végül maguk a konverziók lesznek.
  • Ha megvannak a célok és a koncepció is le van írva, akkor jöhet a kivitelezés!
  • A konverziókövetés segítségével pontosan tudjuk követni az egyes online kommunikációs csatornák hatékonyságát.

 

Célok beállítása:

  • Állítsuk fel a legfontosabb konverziót = makrokonverzió (pl. webshop esetében a tranzakció)! A weboldal fő konverziója az lesz, amely miatt az (vagy a kampány) eredetileg létrejött.
  • Állítsuk fel a másodlagos konverziókat = mikrokonverziók (pl. webshop esetében feliratkozások a hírlevélre, termékmegtekintés stb.)!

A mikro- és makrokonverziókról, illetve a konverziós ráta optimalizálásáról bővebben ebben a cikkünkben írtunk. Ha a Google Analytics attribúciós modellekkel ismerkednél, akkor pedig ezt a cikkünket ajánljuk.

Megjegyzés: a célbeállítás kivitelezéséhez nagy valószínűséggel szükség lesz a fejlesztő segítségére: ha például egy köszönő URL-t kell létrehozni, vagy egy eseménybeállítást elvégezni.

 

Google Analytics célok létrehozása és beállítása

 

Konklúzió

Reméljük, sikerült a fent bemutatott problémák leírásával és a megoldási javaslatok feltüntetésével  egy összképet adni arról, hogy mennyire sokrétű és mennyi tervezést igényel csak a Google Analytics elemzőeszköz használata. Ha a konfiguráció előtt jól kidolgozott és részletes mérési koncepciót hozol létre, akkor utána könnyebb és gyorsabb lesz a folyamat mind a fejlesztők, mind pedig az online marketingesek számára is. Az említett problémák és lehetőségek a legtöbbször előforduló tipikus hibák, így a többiről szándékosan nem tettünk említést.

Ha a fentiek alapján ellenőrzöd a saját Google Analytics fiókodat, akkor még gyorsan változtathatsz rajta. Hajrá!

Neked mi okoz még nehézséget a Google Analytics használata során?


Tetszett a cikk? Akkor oszd meg, hogy másokhoz is eljusson az üzenet!

Ha van véleményed a cikkel kapcsolatban, írd le azt a lent található kommentekben!

 

Share Button

Hozzászólások